body {
// background-color: black;
background-color: #363142;
color: #FFFFFF;
font-family: Trebuchet, Arial, sans-serif;Arial, sans-serif;
//background-image: url('http://www.kundskabenstrae.dk/top-filer/main_bgfixed.gif');
// background-attachment: fixed;
}
h1 {
color: #edc487;
font-size: 4;
font-family: Trebuchet, Arial, sans-serif;
font-size: 400%;
}
h2 {
color: #ffffff;
font-size: 3;
font-family: Trebuchet, Arial, sans-serif;
font-size: 300%;
}
h3 {
color: #edc487;
font-size: 3;
font-family: Trebuchet, Arial, sans-serif;
font-size: 300%;
}
h4 {
color: #ffffff;
font-size: 2;
font-weight: bold;
font-family: Trebuchet, Arial, sans-serif;
font-size: 200%;
}
h5 {
color: #ffffff;
font-size: 1;
font-family: Times New Roman, Arial, sans-serif;
font-weight: italic;
// line-height: 1.6;
}
/*
strong {
font-weight: bold;
}
*/
|
|
| 20 minutters gruppearbejde om personerne 2
Udarbejdet af Hans Wendelboe Bøcher, Horne Efterskole 2004.
Elsebeth, Lene og Anne-Mette i højt humør hos bageren.
1. Elin og Mona
Påpeg ligheder og forskelle mellem filmens to kvindelige hovedpersoner, Elin og Mona.
Brug evt. følgende scener som udgangspunkt:
- Elin: 5, 13c, 15, 17, 20, 23, 28, 33, 39b
- Mona: 35, 37, 39b (Se sekvensinddelingen)
2. Mona
Hvorfor bliver Mona først introduceret relativt sent som en af filmens nøglepersoner?
Hvilken virkning får dette?
Inddrag følgende i diskussionen:
- Starten af filmen: Elin kaldes Elin, Mona kaldes ved et øgenavn, Klister.
- Mod slutningen: Mona kaldes Mona, Elin kaldes nu ved øgenavnet TRL.
To filmiske indstillinger viser deres kvindelighed:
- Elin på vippen i svømmehallen.
- Mona ved tavlen i matematiktimen.
Hvordan er disse scener placeret i forhold til filmens midte? (Se sekvensinddelingen)
3. Jørn
Diskuter også Jørns rolle som bindeled gennem filmen.
4. Telefon-scenerne
Telefonen skaber distance; først mellem Mona og pigegruppen, (Mona ringer for at høre om lektier). Senere skaber den distance mellem Elin og resten af klassen, (det kollektive afbud til Elins ungdomsgilde)