body {
// background-color: black;
background-color: #363142;
color: #FFFFFF;
font-family: Trebuchet, Arial, sans-serif;Arial, sans-serif;
//background-image: url('http://www.kundskabenstrae.dk/top-filer/main_bgfixed.gif');
// background-attachment: fixed;
}
h1 {
color: #edc487;
font-size: 4;
font-family: Trebuchet, Arial, sans-serif;
font-size: 400%;
}
h2 {
color: #ffffff;
font-size: 3;
font-family: Trebuchet, Arial, sans-serif;
font-size: 300%;
}
h3 {
color: #edc487;
font-size: 3;
font-family: Trebuchet, Arial, sans-serif;
font-size: 300%;
}
h4 {
color: #ffffff;
font-size: 2;
font-weight: bold;
font-family: Trebuchet, Arial, sans-serif;
font-size: 200%;
}
h5 {
color: #ffffff;
font-size: 1;
font-family: Times New Roman, Arial, sans-serif;
font-weight: italic;
// line-height: 1.6;
}
/*
strong {
font-weight: bold;
}
*/
|
|
| Kundskabens Træ i klasseværelset
Hent kvit og frit direkte brugbart undervisningsmateriale og lad dig inspirere til at benytte en af Danmarkshistoriens store film i din undervisning.
"Kundskabens Træ" er en enestående film om klasseværelsets store dramaer og barndommens uskyldstab. Og filmen er da også retmæssigt - selv i dag, mange år efter sin premiere - sikkert pensum for mange elever i den danske folkeskole.
Morten Piil giver i Gyldendals Filmguide (2000) - sammen med Carl Th. Dreyers "Vredens dag" (1943), Bille Augusts "Pelle Erobreren" (1987) og Lars von Triers "Breaking the Waves" (1996) - "Kundskabens Træ" hele fire stjerner, som er den højeste udmærkelse, og som altså kun er givet til disse fire film. (En anden klassiker, "Gummi Tarzan", der i øvrigt havde premiere samme år som "Kundskabens Træ", får for eksempel "kun" 3½ stjerne).
"Kundskabens træ" handler om ungdommens uskyldstab set i erindringens klare lys, gennem en unik og præcis konstruktionen. Filmens mange episoder lever hver især, men bliver sammen en facetteret mosaik, hvor selv de mindste detaljer i pubertetens mange kringelkroge og virvar af følelser subtilt vises for vore øjne. Den smertelige erkendelse, som følger med puberteten, når man bevæger sig fra barndommens stier og ind på voksenlivets (vild)veje, er evigt aktuelle. Og for børn, der måske er lidt yngre end filmens personer, bliver filmen et klogt blik ind en verden, der lurer lige om hjørnet.
Over og under bordet
Filmen kan tolkes på to konstant vekslende niveauer: Over bordet og under bordet; lys og mørke; det bevidste og det underbevidste.
Allerede i filmens åbningsscene får man personerne, miljøet og konflikten ind under huden. Fru Andreasen, den ældre lærerinde viser lysbilleder "med udsigten over Manhattan", og fortæller om en af den civiliserede mands store bedrifter. Mens kun lærredet rummer lyset, hen ligger resten af klasselokalet i mørke. Her tumler klassen med både papirskugler, afsporende spørgsmål og kvikke replikker. Fru Andreasen må kæmpe bravt, men forgæves. Og efter lysbilledet af Frihedsgudinden må hun give op og tænde lyset og lade elevernes frirum i mørket fly, da klassens klovn, spasmageren Willy Bonde. er kravlet ind i skabet og nu sidder side om side med, ja; modellen af Homo Sapiens, det tænkende menneske!
Se scenen i geografilokalet.
Tilsvarende er kemslegen på lejrskolen, hvor filmens - måske - eneste sympatiske voksne, fru Rafman, der har øje for børnenes psykologiske og seksuelle udvikling, introducerer kemslegen, hvor de pubertære elever under bordet skal føle og mærke en våd karklud, en død sild og en ukogt medisterpølse - til klassens lærere, fru Andreasen og hr. Særlangs blanding af undren og frygt for, hvilke kræfter, der mon nu slippes løs.
Se scenen med kemslegen på lejrskolen.
Faktisk skildres samtlige voksne - på nær altså fru Rafman - ikke videre sympatisk. Hverken klassens lærere eller børnenes forældre har tilsyneladende nogen forståelse for børnenes verden. Måske de endda har glemt - eller i hvert fald fortrængt - deres egne teenageår!
"Kundskabens Træ" har som nævnt været fast pensum for mange elever. I 1983 skrev Andre Ovesen bogen "Kundskabens træ, et undervisningsmateriale, dansk 8.-10 klasse", som stadig kan anbefales. Den handler primært om filmens tekniske virkemidler. Der er i det hele taget skrevet flere udmærkede bøger om Nils Malmros og hans film, hvor der yderligere kan hentes ideer og inspiration (se litteraturlisten).
Fag og muligheder
Lad det være sagt en gang for alle: "Kundskabens Træ" rummer grænsende til uendelige pædagogiske muligheder; både i forhold til dansktimernes undervisning i filmiske virkemildler og udtryk over dramaturgi, det at bruge som egen erindring som stof, periodelæsning (slut 1950'ernes Danmark) til kristendom- og religionstimernes udsyn og undervisning i de store grundfortællinger om godt og ondt.
"Kundskabens Træ" har sin primære målgruppe i overbygningen, men filmen kan med fuldt udbytte opleves af elever fra 5. klasse.
Arbejdet med filmen i klasselokalet kan strække sig fra en kort samtale, hvor de vigtigste temaer diskuteres, over en enkelt lektions behandling til et større arbejde med filmens univers og temaer. I forbindelse med emneugerom f.eks. mobning, seksualitet eller "det at gå i skole" er på dagsordenen, vil filmen være et naturligt valg.
Nedenfor er adgang til forskellige praksisnære forløb og konkorete opgaver om filmen.
Mulighederne er mange. God fornøjelse.
Har du kendskab til flere - eller har du selv benyttet og lavet materiale om filmen - hører redaktionen meget gerne fra dig på mail@kundskabenstrae.dk.
Hent materialer
Analyse og fortolkning
- udarbejdet af John Mogensen, der som ung lærer på Århus Katedralskole mødte Nils Malmros under optagelserne til "Kundskabens Træ", og siden har været medmanuskriptforfatter på Nils' film.
Arbejdsspørgsmål til KT
- udarbejdet af John Mogensen.
Teknisk analyse; inddeling i sekvenser, scener og indstillinger. Fokus på billedkomposition.
Flere arbejdsspørgsmål til KT
- udarbejdet af John Mogensen.
Udvidende spørgsmål til forståelse og tolknng til centrale scener.
Spørgsmål om filmens personer og relationer
- udarbejdet af Hans Wendelboe Bøcher, Horne Efterskole 2004
Flere spørgsmål om filmens personer og relationer
- udarbejdet af Hans Wendelboe Bøcher, Horne Efterskole 2004.
Fokus på Elin, Mona og indbyrdes relationer.
Tematisk undervisningsmateriale til KT
- udarbejdet af skolekonsulent Henrik Vejen
DFI's officielle undervisningsmateriale
- udarbejdet af Judith og Ulrik Breuning
(Åbner i nyt vindue)
"Slip mig, det klistrer!"
- udarbejdet af Johanne Langkjær Fårup, Præsteforeningens Blad 4/2021
(Åbner i nyt vindue)
"Kom og dans i Syndens Hule"
Katja Gottlieb, bestyrelses medlem i Dansklærerforeningen, DANSK 4/2016, temanummer om andre udtryksformer
(Åbner i nyt vindue).
Guuud ... viser du stadig den, sagde en kollega med vantro i stemmen og så på den stak, jeg netop havde smidt fra mig på border på lærerværelset. Varme kopier, fresh fra kopimaskinen, toppet med fem dvd-eksemplarer af Nils Malmros' legendariske kultfilm "Kundskabens Træ" fra 1981. Jeg fik lidt røde ører ... Men, ja, jeg ikke alene viser den. Jeg underviser i den. For hvordan kan man næsten lade være?
Sekvensinddeling
Følger DVD'ens 12 kapitler
Registrant (grundig kronologi)
Bilag B fra speciale af Krestine Houkjær Pedersen, Dansk (cand.mag.), Kandidat, AAU 2011